Återhämtad, för tillfället.

2011-06-27 10:28:02 | Kategori: Vikten | Kommentarer (0)

Viktsvackan blev bara djupare under kryssningen. Men jag har inte gett upp, jag ligger 2 veckor efter i min ursprungliga plan men huvudsaken är att det går neråt på vågen, inte i svackor.

Starvikt 29/4-2011: 79,9 kg

Fredagsvikt 6/5: 78,9 kg
Fredagsvikt 13/5: 77,9 kg
Fredagsvikt 20/5: 77,1 kg (MENSSVULLEN! Lördagsvikt 76,8)
Måndagsvikt 27/6: 73,2 kg

Ett par av uppnådda viktmål:
  • Dricker max 1x33 cl läsk i veckan.
  • Dra ner på antal samt mängd intag av bakverk.
  • Testa olika styrkeövningar med kroppen som motvikt.
  • Fundera lite extra på vad, hur mycket och hur ofta jag äter.
  • Börja tänka annorlunda, inte ställa så höga viktkrav på mig själv.
  • Slutat med vitt bröd, vit pasta och mjölk som dryck.
  • Väga 75 kg, inskrivningsvikt med A.
  • Väga 74 kg och därmed ta ett bmi-steg från fetma(!) till övervikt.

Viktmål v. 26:
  • Fredagsväga 72,9 kg.
Fler framtida viktmål:
  • Öka på motion.
  • Fortsätta öva på lagom portioner samt mättnad.
  • Pröva fler alternativ till pasta, ris och potatis.
  • Återuppta styrkeövningarna.
  • Bli bättre med att uppmärksamma mina viktmål och belöna mig själv.
Starvikt 29/4-2011: 79,9 kg
Fredagsvikt 6/5: 78,9 kg
Fredagsvikt 13/5: 77,9 kg
Fredagsvikt 20/5: 77,1 kg (MENSSVULLEN! Lördagsvikt 76,8)
Ett par av uppnådda viktmål:
Dra ner på läskdrickandet rejält.
Dra ner på antal samt mängd intag av bakverk.
Testa olika styrkeövningar med kroppen som motvikt.
Fundera lite extra på vad, hur mycket och hur ofta jag äter.
Börja tänka annorlunda, inte ställa så höga viktkrav på mig själv.
Viktmål v. 21:
Börja äta frukt lite smått.
Fredagsväga 75,9 kg.
Se över mina portioner.
Öka på motion.
Ca startmått:
Midja i navelhöjd: 107 cm
Rumpa: 96 cm
Arm: 35 cm
Ben: 55 cm
Höjd: 158 cm
Måttmål:
Midjemått: <88 cm
Höjd: 170 cm ;)
Veckans motionsmål:

50000 steg



Yey! Torchwood Säsong 4

2011-06-19 22:05:08 | Kategori: Serier/Film | Kommentarer (0)

Nu har vi nåt att kolla på i sommar, får vi hoppas.


Crazy days

2011-06-15 16:02:28 | Kategori: Vardag | Kommentarer (0)

Så barnen är magsjuka. Snart en vecka har vi fått stanna inne. I låg i sängen hela dagen igår, blev nog lite väl mycket tid till funderingar för nu är hon freaked out av tanken på att jorden snurrar. 

Igår undrade hon vart vatten kommer ifrån och imorse undrade hon vad som hänt med hennes stortå för den var minsann inte så liten innan (ingen hög feber då).
Vidare undrar hon varför inga runda bokstäver måste ha streck men alla andra bokstäver behöver det. 

Hon undrade också HUR jorden snurrar, så jag har därför demonstrerat hur jorden snurrar kring solen samt sin egen axel idag, J liggandes på golvet fick agera sol. 

J spydde först, med 2 dagar = frisk nog att fördriva tiden med att trakassera de hängiga tu. Imorse slog jag trött på barnkanalen till honom i I's rum och gick sedan tillbaka till sängen för att vila lite. Inte långt efter hör jag ett dovt "mamma! hjälp! du måste komma!" eller liknande, varpå jag rusar in dit i tron att han stängt in sig i nåt skåp (av de dämpade ropen att dömma). Sängen är tom och på golvet ligger en liten, hjälplös J-burrito. Av någon anledning har han roat sig med att rulla in sig i mattan, och kunde inte rulla ut sig själv igen. 

A har tupplurat ett par kortisar och fått nagellacket påbättrat så han är rätt nöjd nu. Imorgon kväll har förhoppningsvis (pepparpeppar) hans 48 timmar gått, så på fredag vill vi uuuut.


Bokångest

2011-06-11 08:16:20 | Kategori: Böcker | Kommentarer (0)

Jag har läst väldigt, väldigt lite sedan jag blev mamma. Inte för att jag inte har tid, slösurfning finns det ju tid till, som lätt kan ersättas med lästid. Innan har jag tänkt att jag har slukat så mycket böcker i mitt yngre liv att det kompenserar men nu har det gått så lång tid sedan mina lässlukardagar att det inte känns hållbart längre :)

Jag läser fortfarande, men inte mycket. Harry Potter, såklart, men nu är ju sista boken utläst för länge sedan. Sådant som krävs för skolarbete, Tusen strålande solar var fängslande, Flyga Drake av samma författare likaså.
Flowes for Algernon rekommenderade maken mig till Engelska B-kursen, den var också jättebra. Doris Lessings The fifth child var läsvärd men obehaglig.

Nåmen, åter till poängen, denna sommar blir en boksommar. Har gjort en fin lista över titlar jag vill ha läst, som ska börja betas av på måndag.


Söndag och kryssning

2011-06-05 08:09:25 | Kategori: Vardag | Kommentarer (0)

Det är egentligen inte ont om tid men jag känner mig ändå stressad. Ska stryka skjorta, fixa lunch, packa det sista, hämta grejer på affären, hämta grejer från mamma och mina jägargröna naglar behöver ett till lager.

Doctor Who var fantastiskt igår, åh, så ska man klara sig ända till hösten utan. Får se om gamla favoriter i sommar eftersom det inte finns någonting annat att se heller. 

Inte så jättefint väder idag vilket är skönt när man ska sitta i bilen ett tag. Behövs ju inte direkt när man är fast på en båt heller. Nej, nu ska man väl få lite reson på detta, stryka skjorta först, tror jag.


Idag är det lördag

2011-06-04 08:52:24 | Kategori: Vardag | Kommentarer (0)

Fast det känns som söndag, fick påminna mig om att det var fredag igår, inte lördag. Blir lite knepigt när maken var hemma redan torsdag-fredag, men mysigt.

Idag ska vi till svärföräldrarna istället för igår. Som barnen (I) har tjatat om att bada hos farmor och farfar. J's badbyxor virvlar runt i tvättmaskinen just nu. 

Jag ska packa lite inför kryssningen imorgon. I tar sin egen lilla resväska och tjat om packning har det blivit med. 


Usch

2011-06-03 09:25:09 | Kategori: Vardag | Kommentarer (0)

Huvudvärk, huvudvärk. Inte sådär jättetrevligt humör heller. Idag ska vi uträtta lite ärenden, ska se om barnen kan bada hos svärföräldrarna under tiden kanske. 

Vikten denna veckan är en riktig besvikelse. Hade jag vetat att det kunde gå såhär hade jag tvingat in mig RTD-drycker eller nåt när jag inte hade någon matlust. Men jag tog mitt fredagsmys igår istället så det är väl en faktor också. Ingen läsk dock, det är jag stenhård med. Egentligen har jag lovat mig själv att inte förbjuda mig själv något, förutom läsk på vardagar då, utan få äta allt i rimliga mängder. Men ändå förbjuder jag mig själv hela tiden, måste släppa på ångesten lite. 

Kollar igenom lite gamla bilder nu, vilket gör mig på lite bättre humör. Herregud, så finnig jag var, 16 år med lilla I i magen, haha. Får gräva fram den bilden när jag grämer mig över ett par små på hakan. 

Nej, nu får det göra nytta. Storstädning sitter väl fint på en fredag. Så mycket som hinns med iallafall.


Viktsvacka

2011-06-01 10:16:00 | Kategori: Vikten | Kommentarer (0)

Usch, efterskaket av mitt viktras, hejhej. Jag är inte van vid att vara utan min älskade make, även fast han skulle bort inte ens 2 dygn. Kroppen protesterade, ingen matlust, knapp sömn. Jag är inte så himla needy, jag är bara van vid vissa saker efter snart 8 år. Som t.ex. att krypa tätt-tätt intill min fina N varje kväll, med en unge i armhålan. Nu hade jag visserligen 3 ungar i armhålorna men det blev ändå knappt om sömn.

Så nu får jag böta. Ingen förändring i kosten, inget fusk men ändå 300g upp om räknar sedan fredagen och 900g upp om man räknar sedan lördag. Det är inte så farligt men det är INTE roligt när man inte har fuskat och omöjligt kan skära ned på kalorier utan att vara och nosa på svält. Kan ingen säga att man blir svullen av ägglossning med? 

Jaja, jag får hoppas att det bara är en liten svacka p.g.a. torsdag-fredag och att det stabiliserar sig och sedan fortsätter traska nedåt. Jag tänker inte tappa modet och ge upp, som så många gånger förr. Däremot har jag funderat extra mycket på vad jag ska unna mig i helgen, vanligtvis kommer de fantasierna på torsdagarna men nu började de redan igår, ägglossningsymtom kanske?




RSS 2.0